V Labyrinthu praxí nejen na ZŠ

V Labyrinthu praxí nejen na ZŠ

Když se teď rozproudila debata o Kompetenčním rámci absolventa učitelství, s jehož podobou přichází MŠMT začátkem března 2023, dovolím si přidat další polínko, hlavně jako inspiraci. Nabídnu materiál, který v naší škole používáme během souvislých praxí studentů učitelství. Vede nás i studenty v tom, abychom nezapomněli domluvit a zrealizovat to nejdůležitější. 

Při jeho tvorbě jsme vycházeli z vlastních zkušeností vedení praxí a významně jsme v přípravě vyšli zejména z Kompetenčního rámce provázejícího učitele od Učitele naživo. Směr celé třítýdenní praxi udávají zejména dokumenty k souvislé praxi z Katedry primární pedagogiky PdF MUNI

Praxe mají ne/výhodu v tom, že jedou v ostrém provozu. To s sebou přináší situace čekané i nečekané, na které je třeba operativně reagovat. Zároveň je ale dobré mít pevně ukotvený rámec toho, na co se zaměřit, co zařídit, čím společně projít. I proto jsme sepsali první verzi dokumentu, který využíváme k nastavení programu a obsahu souvislé praxe. 

Dokument je rozdělen na 4 hlavní části a posíláme ho studentům ještě předtím, než k nám na praxi přijdou. První část předává informace „PŘED ZAČÁTKEM SOUVISLÉ PRAXE“. Obsahuje kontakty, telefonní čísla, popis, jak studenti k nám do školy trefí, a základní informace o časech výuky. 

Druhá část dokumentu nazvaná „BĚHEM SOUVISLÉ PRAXE“ se ještě dělí na „PRVNÍ DEN NA PRAXI“, kde se snažíme ošetřit zejména zajištění bezpečného prostředí, „PRVNÍ TÝDEN“, zaměřený zejména na pozorování a první kroky, a následně „BĚHEM SOUVISLÉ PRAXE“, kam jsme se snažili sepsat vše, co nás k realizaci samotné v jejích hlavních obrysech napadalo. 

Studentům při příchodu k nám do školy materiál vytiskneme a v průběhu praxe společně kontrolujeme jednotlivé body, studenti si odškrtávají to, co máme splněno, my máme u sebe tentýž materiál a také hlídáme, abychom na žádný důležitý bod nezapomněli. 

V době, kdy jsme náš materiál tvořili, nový Kompetenční rámec absolventa učitelství ještě nebyl na světě. Jeho aktuální verze nás určitě povede k tomu, abychom zrevidovali naše postupy. Zevrubně projdeme všechny oblasti, které rámec definuje, abychom kritickým okem nahlédli na to, jestli některou z kompetencí významně neopomíjíme, ale také abychom se inspirovali směry, na které je zásadní nezapomínat. 

Kompetenční rámec je do 16. dubna 2023 otevřen připomínkování veřejnosti, viz přímo web MŠMT, následně se připomínkami bude zabývat realizační tým a pokusí se je vyhodnotit a zapracovat. Ukázka je níže viz strana 14 zmiňovaného kompetenčního rámce. 

O Kompetenčním rámci absolventa učitelství také vyjde nejnovější díl edu podcastu Hovory z kabinetu, jehož jsem taky měla čest být hostem. Dan Pražák tentokrát vyzpovídal 2 členy autorského kolektivu kompetenčního rámce, a to Zuzanu Šalamounovou z Filosofické fakulty Masarykovy univerzity a Matouše Bořkovce, který rámec koordinoval za MŠMT. Tak se na nový díl můžete těšit spolu se mnou, jakmile bude venku, určitě obletí sociální sítě a najdete ho tady

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *