Lapbook II. – Zdroje a materiály

Lapbook II. – Zdroje a materiály

Odkud čerpat informace, jak pracovat s informacemi a jaké souvislosti by se nám pro tvorbu lapbooku mohly hodit…

Odkud čerpat informace 

U menších dětí doporučuji základní zdroje informací předchystat, už tak pro ně bude náročné se v textech orientovat. Někdy opravdu postačí text z učebnice, ale můžeme ho doplnit nebo úplně nahradit jiným materiálem.

V našem zeleninovém lapbooku bychom mohli využít tyto zdroje:

  • učebnice přírodovědy
  • jiná učebnice, než právě používáme
  • webové stránky (příklad)
  • kniha (příklad)
  • časopis (příklad)
  • video (příklad)
  • rozhovor (např. s dědečkem, který rád zahradničí)
  • ​…

Jak využít souvislosti

Každé téma, přestože je např. ryze přírodovědné, má jistě přesahy do dalších oborů a oblastí. Zelenina se jistě vyskytuje ve výtvarných dílech, našli bychom k ní hádanky, básně či pohádky, kde hraje důležitou roli. Možná objevíme nějakou píseň, zajímavou logickou či matematickou úlohu, nebo netradiční místo a způsob využití zeleniny. Možná vyhledáme nějaké zeleninové rekordy, zajímavé bude se podívat, jak se která zelenina řekne v různých světových jazycích

Nezůstávejte u jediné linie. Hledejte souvislosti tak, abyste svůj lapbook udělali přitažlivější i pro ty, kteří k přírodovědě nemají úplně kladný vztah. Nabídněte jim cestu, která je k vyžádaným informacím dovede odjinud…

Práce s informacemi

Už od počátků můžeme děti vést k tomu, co se jim v budoucnu bude velmi hodit – práci se zdroji a citování. Děti by měly vědět, že existuje AUTOR textu, knihy nebo obrázku, který ke svému dílu má jistá práva. Pokud jeho dílo chceme využít, měli bychom to udělat tak, abychom neporušovali zákon (respektovat zásady citování, sledovat typ licence atd.)