Falešné statusy na FB
Může to být jen obyčejný žrout času, ale taky zajímavá výprava za text (ČTENÍ) nebo předmět uvědomění, že ne všechno, co se nám k věření předkládá, nutně musí být pravda (INFORMATIKA, MEDIÁLKA, OBČANKA)…
Workshop – jak to začalo
Na workshopu „KNIHA: zvonec a konec“, který proběhl v rámci letní školy s iPady na Malé Morávce v srpnu 2016, jsme se pokoušeli objevit, jak zápis o knize do čtenářského deníku sestavit tak, aby byl smysluplný, ale aby nás bavil.
Dočetli jsme knihu, což ale rozhodně neznamená, že bychom ji už měli odložit. My jsme se ponořili do zkoumání čtenářských strategií, konkrétně jsme zacílili na jednu z nich, kterou můžeme aktivně rozvíjet po přečtení uceleného textu či knihy.
Strategie syntéza
Podrobně jsme se podívali na SYNTÉZU. To je čtenářská strategie, která nás přímo láká k výpravě za text. Nabízí nepřeberné množství práce s textem. Buď kreativní a tvoř. A my byli. Propojili jsme syntézu se světem sociálních sítí. Zveme Otesánka na Maryšu na Facebook…
Že je to hloupost? Může být a nemusí. Budeme-li mít na paměti, že se snažíme vytěžit z přečteného textu něco víc, může nám to hodně přinést. Pojďme se vydat za text. Jaký status by se objevil na facebookové zdi věčně hladového Otesánka? Kteří jiní hladoví by mu status mohli komentovat a „olajkovat“? Jak by na status reagovaly Otesánkovy oběti? A mohl by na tyhle otázky odpovědět někdo, kdo ten příběh dobře nezná?
Chcete víc karet o čtenářských strategiích? Najdete je na mém profilu na Učitelnici. Stačí kliknout.
Zápis do čtenářského deníku
Pro zápis do čtenářského deníku jistě bude zásadní jméno autora a název knihy. Všechno ostatní ale záleží na cíli. Je opravdu kekaždé knize zapotřebí psát vždy stručný děj? Pokud je naším cílem rozvíjet dovednost SHRNOVÁNÍ, pak jistě ano. Když se zaměříme na HLEDÁNÍ SOUVISLOSTÍ, lépe než stručný děj nám poslouží třeba myšlenková mapa příběhu, propojená například s našimi vlastními zážitky. Nebo se zaměříme na SYNTÉZU a místo stručného děje necháme děti sepsat například týdenní zápis deníku jedné z postav. Co by si asi do deníku zapsal Erbenův Vodník? Co byste napsali do dopisu Maryše? A jaký dárek byste věnovali Babičce Boženy Němcové?
Nemusí to být nuda. Hledejme a objevujme. Nechme objevovat naše žáky. Využívejme kdejakého bláznivého nápadu, pokud povede k cíli, který jsme si vytyčili. Máme vědět PROČ. Máme vědět CO chceme u žáků rozvíjet a jaký ČAS jim na to vymezíme. Inspirujme se, tvořme a mysleme na cíl, který je před námi…
Není všechno zlato…
„Nevěřte všemu, co se vám k věření předkládá: Zkoumejte vše a přesvědčujte se o všem sami,“ pravil Jan Amos Komenský. Falešné příspěvky ze sociálních sítí nás na internetu mohou potkat na každém rohu. Proto je dobré uvědomit si, jak jednouché je něco takového vytvořit. Že se nám může pod ruce dostat manipulativní materiál. A že je dnes ověřování zdrojů nezbytné…
FakeBook
Jak na Facebookové (a jiné) statusy online? Použijte FakeBook.
- www.simitator.com (FB, Messenger a další)
- www.prankmenot.com (umí navíc obrázky do FB statusů)
- www.classtools.net (vyrobte postavě celou falešnou FB zeď)