Záříme, i když nás podcenili
Věřili Vám? Nebo jste taky slyšeli, že na to nemáte a že to nezvládnete? A co z vás jednou bude? Třeba výjimečný učitel, úspěšná podnikatelka nebo skvělý kadeřník, pracující v prestižním salonu (pozdravuju svého bývalého žáka Matěje).
Respekt a důvěra neublíží. Otvírají cesty i lidská srdce…


Jenže my si místo respektu a důvěry mnohdy servírujeme nepromyšlené hodnotící soudy, které nedůstojně vysuzují, podceňují a někdy i ubližují.

Tomáš Chrobák, který byl v roce 2020 zařazen mezi 50 nejinspirativnějších učitelů světa v prestižní odborné učitelské ceně Global Teacher Prize, sdílel svou zkušenost s první hodinou praxe. Komu z nás se při prvních pokusech o něco nového dařilo hned od začátku?
Někteří rozumbradové se mylně domnívají, že podobnými výroky posilujeme odolnost druhých. Je to hloupost. Tím, že Vám ublížím, Vám nepomůžu vybudovat potřebné zdravé sebevědomí. Podstata je uložena v obsahu slov. Měl slyšet spíš něco jako: „Pane kolego, každý začátek je těžký. Spoustu se toho ještě budete muset naučit. Viděl jsem v té hodině chvíle vydařené i nevydařené, pojďme se o nich teď pobavit. Zkuste začít Vy…“. A nebo jinak. Ale s jazykem, který zůstane v rovině POPISU. Co přesně to znamená jsem psala třeba tady.


Podle dat ČŠI si 40 % českých žáků myslí, že si jich učitelé neváží. Je to nejvyšší procento ze zemí EU a OECD. Za námi je Kypr (30 %), v ostatních státech je to méně než 20 %.
Výzkumy ukazují, že když žáci cítí podporu a důvěru od svých učitelů, má to pozitivní vliv na jejich rozvoj. Má-li žák ve škole alespoň 2 dospělé, kteří věří, že může být v životě úspěšný, zlepšuje se tak jeho:
AKADEMICKÝ VÝKON – zvýšená motivace a lepší výsledky.
SOCIÁLNÍ A EMOČNÍ POHODA – vyšší sebevědomí a lepší vztahy.
ODOLNOST VŮČI STRESU – schopnost lépe zvládat překážky a výzvy.
zdroje:
- Česká školní inspekce. (2023) : Národní zpráva PISA 2022 – Česká republika.
- Hattie, J. (2009) : Visible Learning
- Timperley, H., Kaser, L., & Halbert, J. (2014) : A framework for transforming learning in schools.
- Pianta, R. C., Hamre, B. K., & Allen, J. P. (2012) : Teacher-Student Relationships and Engagement.