Nová podoba vysvědčení

Je založený na průběžné podpoře v čase, kdy se děti JEŠTĚ UČÍ. Prostě žádné známky, když teprve nabývám nové dovednosti. Dětem ve fázi učení poskytujeme co nejčastější příležitosti pro trénink, v případě potřeby dopomoc, když se jim ještě něco nedaří, a taky průběžnou zpětnou vazbu. Ta je zaměřená tak, aby děti podporovala v dalším rozvoji. Přináší ocenění toho, co se už daří, korekci a doporučení k tomu, na čem je dál třeba pracovat.
A teprve nakonec, když máme opravdu natrénováno, přichází fáze závěrečného hodnocení. Zjistíme, v jaké kvalitě dítě daný cíl naplňuje. A finální hodnocení k tomuto cíli pak vložíme do e-žákovské knížky.
Z pohledu učení je na celém tom ekosystému úplně NEJMÍŇ PODSTATNÉ to oficiální vysvědčení, kolem kterého se poslední dobou velmi tančí. Je jen třešní na obrovském dortu. A letos ta třešeň opravdu zhořkla. Je skvělé, že se podařilo prosadit, že se po dlouhých letech inovovala možná podoba vysvědčení, kterou děti mohou ve škole dostat.
Vychází z krásného a zdařilého návrhu, který vznikl pod rukama týmu z Katedry pedagogiky PdF MUNI a mnozí ho znáte pod názvem Vysvědčení JINAK – hodnocení jinak.(obrázek z webu https://vysvedcenijinak.ped.muni.cz/) A je ostudou úředníků z MŠMT, že nechali tenhle skvělý materiál zdecimovat tím, že mu ani za dva roky, co jim návrh ležel na stole, nedokázali vytvořit podmínky pro zapracování nového vizuálu do zkostnatělé legislativy.

Chci velmi poděkovat platformě Edookit, která s námi prošlapává cestu nového vysvědčení a progresivně reaguje na naše potřeby a na legislativu, schvalovanou na poslední chvíli. A díky těm, kteří se zasloužili alespoň o to málo.
Kdejaká smlouva má razítko a podpis na konci dokumentu a banky to zvládají, ale my budeme dle schváleného návrhu tupě razítkovat a podepisovat KAŽDÝ list, který nám k jednomu vysvědčení vyjede z tiskárny. A je to ještě horší. Kromě tragického vizuálu a řady nelogických prvků nám totiž na MŠMT absolutně nepochopitelně škrtli sebehodnocení dětí na vysvědčení s doporučením, ať ho vydáme na samostatném listu navíc jako přílohu. Přemýšlím, jak to těm dětem mám vysvětlit. „Víte, jde nám o Vás, ale jakoby někde vedle?“


Já dětem do listu sebehodnocení pravidelně přidávám kolonku VZKAZ OD RODIČŮ. Rodiče mých dětí nejsou učitelé a nepraktikují slovní hodnocení ve svých třídách. A přesto píšou dětem vzkazy nejen motivační a podporující. Nabízí dětem konkrétní doporučení jak se zlepšit. A světe div se, všechny ty texty jsou navíc psány popisným jazykem. Ne, rodiče mých žáků nemají za sebou žádné speciální školení. Loni touhle dobou, když jsme chystali jejich dětem v první třídě úplně první vysvědčení, ode mě dostali krátkou zprávu o tom, co je a jak vypadá popisný jazyk. Přátelé, s každým dalším vysvědčením se kvalita vzkazů, které dětem píšou, zvyšuje. Jsem na ně hrdá.
Možná nemám průměrnou třídu dětí s průměrnými rodiči. Ale mám obrovskou potřebu, aby se vědělo, ŽE TO FUNGUJE. A když to může fungovat v Brně, může to fungovat všude…
Mějte krásný den a když budete chtít, napište pánům z MŠMT, ať se pochlapí a dotáhnou podobu vysvědčení do smysluplného konce. Ne kvůli mně, ale kvůli těm dětem.