Od září 2027 bez známek
Novela školského zákona, která ma za cíl zásadně snížit počet odkladů povinné školní docházky, obsahuje i několik dalších zajímavostí. Jednou z nich je tahle jednoduchá, ale významná věta. Má označení § 51 odstavec 5 a píše se v ní:
„Výsledky vzdělávání žáka v prvním a druhém ročníku se hodnotí slovně.“
Čím známky nahradit:
Může to v nás vyvolávat emoce. A taky zásadní otázku: ČÍM MÁME ZNÁMKY NAHRADIT?
Asi Vás hned napadlo SLOVNÍ HODNOCENÍ. Možná jste si představili dlouhatánský text a kladete si otázku, jak ho napsat, když máte ve třídě 30 dětí, které si to v první třídě stejně nepřečtou. Není to mrhání mým časem a energií? Odpověď zní: JE!
Dobrá zpráva je, že díky aktualizaci vyhlášky 48 spadá nově pod slovní hodnocení také hodnocení KRITERIÁLNÍ. A to je rozhodně cesta, která bude hodně zajímavá a mohla by přinést řadu funkčních postupů. V učení i v hodnocení samotném.

Co je na tom dobré:
Hodnocení se může stát smysluplnou součástí učení. Ne sbíráním jedniček. Ne strašákem.
Můžeme do něj více vtáhnout děti, aby bylo hodnocení co nejvíce jejich.
Jaká to nese rizika:
Vyučující a vedení škol z nevědomosti nebo pohodlnosti zvolí nějaký pokřivený způsob hodnocení, kterým se nezmění vůbec nic.
A to bude velká prohra.
Co potřebujeme:
Potřebujeme kvalitní podporu MŠMT a NPI, která jasně stanoví, na jakých principech systém smysluplného hodnocení bez známek vystavět a jak se ho každý z nás může naučit používat.
Potřebujeme podporu vedení škol, které se bude zajímat o smysluplné metody hodnocení a podpoří své vyučující, ať se v této oblasti mohou vzdělávat a rozvíjet. Vedení, které na školách vytvoří kvalitní podmínky pro nový způsob hodnocení.
A potřebujeme podporu zřizovatelů, kteří podpoří vedení škol a vyučující z 1. tříd, aby ve třídách nemuselo sedět 30 prvňáčků. Ani 27. Protože s novelou o minimalizaci odkladů to bude opravdu náročná práce.
Jsou oblasti, na které nemáme vliv. Třeba jestli novela projde Senátem (a ona asi projde). Nebo jestli se dočkáme tak potřebné funkční a kvalitní podpory shora.
A pak jsou oblasti, na které vliv máme. Můžeme nabídnout zkušenosti, které jsme nabyly praxí, praxí, teorií a praxí.
Tohle jsme my:



Pavlína, Nika a Katka. Učíme spolu na fakultní a laboratorní základní škole v centru Brna. Na škole, kde se nikdy neznámkovalo. Snažíme se využívat hodnocení smysluplně. Někdo už dlouhé roky, někdo teprve od září. I v tom je naše síla. Přináší pohled zkušené lektorky, mámy malého prvňáčka, který domů nenosí známky (a vysvětlujte to prarodičům…), pohled začínající paní učitelky, třídních vyučujících i vedení školy. A kromě funkčních postupů máme v ranečku hodnocení i řadu přešlapů, o které se rády podělíme.
KURZ Smysluplné hodnocení bez známek:
Ve spolupráci s KVIC v Ostravě chystáme dlouhodobý kurz s názvem SMYSLUPLNÉ HODNOCENÍ BEZ ZNÁMEK. 40 hodin, rozložených do 5 dnů po 8 výukových hodinách. Potkáme se každý první týden v měsíci, od září do ledna, abychom oblast hodnocení prozkoumali do hloubky.
Nabídneme:
- prostor sdílet, co se daří a nedaří v praxi
- teoretický rámec
- zdroje k dalšímu dobrovolnému studiu
- hodně praktických postupů
- argumenty pro rodiče, vedení a kolegy
- formát zažít – vyzkoušet v praxi – sdílet jak to fungovalo – doptat se – vylepšit – vyzkoušet znovu
Kdo bude připraven, nebude překvapen. Pořád je čas zkoušet, učit se a přemýšlet, jak přesně má změna vypadat právě na naší škole.
Těšíme se na viděnou v Ostravě,
Pavlína, Nika a Katka